De online verkoop van entreetickets is tegenwoordig niet meer uit het evenementenbeeld te denken. Toch worden de parkeer- en pendelbustickets, voor diezelfde evenementen, toch veelal nog op locatie verkocht. Er zijn verschillende redenen om de verkoop van deze tickets óók online voort te zetten. Lees hieronder wat dit voor jou als organisatie kan opleveren.

Informatie

De online verkoop van parkeer- of pendelbustickets zorgt voor belangrijke input bij het opstellen en uitvoeren van verkeers- en vervoersplannen. Het maakt het mogelijk om vooraf de modal split in te schatten en deze verwachting, door het real time inzicht in de scanresultaten, op de dag zelf waar nodig bij te schaven. Hierdoor kan tijdig geanticipeerd worden wanneer er bijvoorbeeld veel meer auto's op een evenement afkomen dan verwacht.

Doordat ook nog eens inzichtelijk is waar deze mensen vandaan komen, kan er nog beter op de situatie worden ingespeeld. Door mensen in het boekingsproces middels een poll te vragen hoe laat zij bijvoorbeeld de pendelbus willen pakken of met hoeveel personen zij in de auto zitten, wordt extra informatie gewonnen.

De vervoerskeuze van een bezoeker kan door online verkoop bovendien beïnvloed worden. OnlineTicket past hiervoor vaak prijsdifferentiatie toe. Dit houdt in dat een bezoeker een financieel voordeel heeft bij het vóóraf aanschaffen van een parkeer- of pendelbusticket. Hierdoor kan een bepaalde modaliteit of een bepaalde parkeergelegenheid gestimuleerd of juist worden ontmoedigd.

Veiligheid

Waar je meer informatie verzamelt, worden ook de beveiligingsrisico’s gedrukt door de verkoop online te laten verlopen. Dit omdat de locatieverkoop van parkeer- en pendelbustickets vaak gepaard gaat met contanten. Dit is de laatste jaren natuurlijk enorm afgenomen met de vele pin-mogelijkheden, maar dit maakt het nog steeds tot een interessant doelwit voor overvallen. Door tickets vooraf online aan te bieden wordt de hoeveelheid contant geld op locatie, en daarmee het risico, beperkt.

Rendement

Naast het beperken van de veiligheidsrisico’s heeft het ook financiële voordelen. Denk hierbij aan het beperken van de drukkosten, het tegen gaan van fraude, het beperken van zwart parkeren (parkeren bij de concurrent of bijv. in een nabij gelegen woonwijk), no show en het hogere dag budget van bezoekers. Veel mensen hebben namelijk een X bedrag te besteden op een evenement en hebben de eerste 10 euro al uitgegeven voordat ze überhaupt op het terrein zijn. Door het toepassen van prijsdifferentiatie zijn extra inkomsten uit parkeren te genereren, terwijl de bezoeker juist extra service ervaart. 

2

Service niveau

Zoals gezegd maakt OnlineTicket gebruik van prijsdifferentiatie om de vervoerskeuze van bezoekers te beïnvloeden, maar het levert tegelijkertijd ook een extra service. Hiermee kun je bezoekers namelijk een keuze aanbieden: betaalt men wat meer dan krijgt men een VIP-parkeerplaats, betaalt men wat minder dan moet men wat verder lopen. Bij bepaalde festivals wordt zo bijvoorbeeld ook gebruik gemaakt van Quick Exit tickets, waarmee de bezoeker na afloop de files vermijdt en snel kan uitrijden. Ook is het mogelijk zogenaamde E-Lanes in te richten, waarbij bezoekers met een online ticket niet in de betaalbaan aansluiten, en zo sneller kunnen doorrijden.

Meer informatie?

Wilt u meer weten over onze werkwijze? Maak dan direct een vrijblijvende afspraak en neem contact op met één van onze medewerkers. Klik op de onderstaande button en vul het contactformulier in!